expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

КАК БИЗНЕС ИДЕЯТА ДА СЕ ПРЕВЪРНЕ В РАБОТЕЩ БИЗНЕС?

„Имам идея за бизнес” - предприемчивостта е едно от най-ценните качества на успешните бизнесмени. Наличието на добра идея и познанието как да я реализираме са ключовите условия за успех. Но само идея, макар и добра не стига, за да се постигне добър резултат. Много често на неопитни предприемачи им идва идея и окрилени от надеждата, че това е точната инициатива и с нея ще направят „големия удър” предприемат инвестиции, теглят заеми и понякога наистина успяват. Но често идеите се провалят. И предприемачът се разделя освен с надеждите си за успех и със средствата, които е вложил.


Защо идеите се провалят? - защото неопитните предприемачи пропускат стъпки 1 и 2 от схемата по-долу и директно преминават към действие. И неприятните изненади и разочарованието не закъсняват. Повечето потърпевши дори не разбират реалната причина за неуспеха. Често си мислят, че причината е някъде другаде, а не в това, че не знаят как да превърнат идеята в печеливш бизнес. Но всичко това може да се предотврати с голяма степен на сигурност.

„Волята за победа е безполезна, ако нямаш воля за подготовка.” Thane Yost

Можел ли е неуспелият предприемач предварително да знае, че идеята не е добра? Имал ли е възможност да предвиди факторите, от които зависи успехът на неговата идея? В голяма част от случаите отговорът е да.

Пътят за осъществяване на бизнес идея – стъпка по стъпка



Реализация на бизнес идеята - за да илюстрирам по-добре действията по пътя за реализиране на идеята, ще използвам примери от реален казус, който на скоро разработвахме за наш клиент. Клиентът (предприемач, с опит, но в друга сфера) имаше идея да инвестира в изграждане на атрактивен детски център. Потърси ни с цел  да помогнем инвестицията да стане максимално сигурна. Клиентът каза така: „имам идея и известно количество средства, които искам да инвестирам, но искам да го направя по-най-подходящия начин”. Ще споделя с вас какво му предложихме да направи. Надявам се написаното да е полезно и за други.

Стъпка 1. Оценка на потенциала на идеята – първата стъпка се състои в проучване на следните важни характеристики:

1. Анализ на пазара на услуги за забавление на деца - определяне на потенциални клиенти на увеселителен детски център – проучване на възможните клиенти за конкретната идея на съответния пазар и конкретизиране на техните нужди и възможности.

- Проучване на местата за забавление на деца;
- Типове клиенти – например семейства с деца, тийнейджъри, детски заведения, училища и др.;
- Възрастови граници;
- Поводи, при които биха ползвали такъв тип услуги – рожденни дни, почивка при ежедневни разходки, организиране на партита в дома на клиента, организаране на детска дискотека и др. подходящи мероприятия;
- Изследване на предпочитанията на потенциалните клиенти към определена услуга (например дали предпочитат в парти центъра да получат една услуга, например клоун или биха искали комплекс от услуги – клоун, дисководещ, украса и т.н.);
- Проучване на условията, при които биха използвали предлаганите услуги – цени и начин на реализация;

2. Проучване на продуктите и услугите предлагани от доказани парти центрове в страната, с цел учене от чуждия опит и оценка на приложимостта на идеите при местните пазарни условия;
- Изследване на преки и непреки конкуренти на инвестиционната идея. Изследване на силата на конкурентния сблъсък при откриване на силни конкуренти.

След приключване на работата по първата стъпка, ще имате яснота какъв е потенциалът на идеята ви от гледна точка на наличие на потенциални клиенти и опознаване на техните нужди. На този етап ще имате достатъчно голяма яснота за пазарната приложимост на идеята, за да вземете аргументирано решение дали да продължите с подготовката на реализацията й или да се въздържите от осъществяване на инвестиционното си намерение.

Стъпка 2. Разработване  на концепция за реализиране на идеята на практика и определяне на стойността за клиентите – на този етап се определят най-подходящите параметри, чрез които да се реализира идеята на практика, така че най-пълно да отговори на нуждите на потенциалните клиенти. На база информацията от извършеното проучване при Стъпка 1 се конкретизира какъв е подходящия микс от продукти и услуги на парти центъра и какви са факторите тези услуги да се предлагат на практика.

1. Изграждане на концепцията на парти-центъра – основна концепция и съпътстващи услуги. Обвързване на необходимостите на клиентите с действителните продукти и услуги, които парти центърът ще предлага.
2. Определяне на стойността за клиентите. Разработване на верига на стойността на парти центъра.
3. Определяне на конкурентните предимства на парти центъра спрямо настоящи и бъдещи конкуренти. Изясняване на ключови предимства и определяне на механизми за изграждането и защитата им.
4. Разиграване на различни комбинации от услуги към потенциалните клиенти на парти-центъра.
5. Определяне на комбинацията от услуги предоставящи в най-голяма степен  желаната стойност за клиентите.

След като преминете Стъпка 2 ще имате яснота относно многобройните възможности за предлагане на различни услуги към клиентите и ще сте откроили ключовите фактори за успешна реализация на идеята.

Стъпка 3. Разработване на бизнес план за реализиране на концепцията. Определяне как определената стойност за клиентите ще се реализира на практика. Преминаването през стъпки 1 и 2 ви е помогнало да намерите отговор на въпроса „Какво е най-добре да се направи?”. Стъпка 3 ще даде отговор на не по-малко важния въпрос „Как най-ефективно идеята може да се реализира на практика?”

1. Формулиране на визия и цели относно дейността на парти центъра (бизнеса);

2. Определяне на стъпки за осъществяване на избраните цели;

3. Формулиране на желаните резултати от реализиране на идеята;

4. Продукти и услуги, които планирате да предлагате на фокусните си клиенти;

5. Определяне на необходимите ресурси за постигане на целите – материални и нематериални;

6. Определяне на срокове и отговорни лица за постигане на набелязаните цели;

7. Оценка на финансовото изражение на финансовата ефективност за реализиране на проекта;

8. Определяне на подходящи канали и послания за комуникация с потенциални клиенти;

9. Определяне и описание на външните и вътрешни фактори, които биха могли да възпрепятстват реализирането на инвестиционната идея (SWOT анализ);

10. При необходимост търсене на източници за цялостно или частично финансиране на инвестиционната идея.

При разработване на бизнес плана е добре да си изготвите и план „Б”, т.е. алтернативен план какво ще предриемете, ако план „А” не проработи. Не е възможно бизнес средата винаги да се предвиди на 100% и затова съществува инвестиционния риск. Описаната до тук подготовка ви помага да го сведете до минимум, но все пак всичко може да се случи. Затова имайте едно наум и си подгответе резервен план.

Стъпка 4. Реализиране на практика – тази част със сигурност е най-привлекателна, защото предприемачът вижда реализацията на идеята си. По време на осъществявяне на практика на плана следете до колко извършваните действия съответстват на планираните и ако има отклонения ги коригирайте своевременно.


Представените стъпки са валидни за оценката и реализирането на практика на всяка инвестиционна идея. Конкретното съдържание на самите стъпки е ориентировъчно и е съобразено с конкретната идея. След като приключите работата по изброените стъпки ще разполагате с реален план за действие, с помощта на който да реализирате на практика вашата идея по най-добрия начин.







Няма коментари:

Публикуване на коментар