expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

СЪЩНОСТ И СТРУКТУРА НА ИНВЕСТИЦИОННИЯ БИЗНЕС ПЛАН (ИНВЕСТИЦИОННИЯ ПРОЕКТ)

1. Същност на бизнес плана 

Бизнес планът се пише по повод на някаква идея за развитие или разширяване на даден бизнес. Основната роля на бизнес-плана е да приравни идеята към реалността. 

Бизнеспланирането е добро средство за постигане на максимален ефект от ограничени налични ресурси. Бизнес планът е системен подход за посрещане на бъдещи проблеми и преодоляването им.

Бизнес планът:
Принуждава да се замислят върху бъдещата стратегия на фирмата и да направят обективна преценка на силните и слаби страни на бизнеса;
- Откроява ключовите области за развитие, в които фирмата ще трябва да натрупа опит и да се специализира;
- Посочва сферите на дейността, които не са под пълен контрол и съответно изискват повече внимание;
- Информира заинтересуваните лица относно бъдещите насоки на развитие;
- Показва финансовата перспектива на фирмата пред външни финансови институции.


2. Структура на бизнес плана 

Колкото и изчерпателна и всеобхватна да бъде една схема, тя не би могла да служи като универсален шаблон за изработването на бизнес планове. Промени в структурата и съдържанието могат да се наложат от спецификата на конкретния бизнес, от целта, която се преследва с разработката, както и от потребителите, за които е предназначена. 

Предлаганият опростен модел представя логична последователност от най - важните аспекти, които би следвало да отразява един бизнес план:
1. Въвеждаща страница
2. Резюме
3. Възникване на идеята
4. Цели на проекта
5. Технико- технологична информация
6. Маркетингов план
7. Производствена програма
8. Финансов план
9. Приложения


3. Характеристика на основните елементи 

Тук накратко ще бъдат характеризирани основните елементи на бизнес плана като част от   цялостната схема.

А. Въвеждаща страница - представя фирмата и предприемача. Експертите единодушно призовават към пестеливост при излагане на информацията, а тя би могла да включва: име, адрес и телефон на фирмата; правна форма по Търговския закон; име, адрес и телефон на предприемача, както и образование и трудов стаж. Намирането на баланс между визитна картичка и автобиография е препоръчителната формула.

Б. Резюме - то е от изключителна важност. Тези 2 - 3 страници са първите, които инвеститорите гледат, тогава те решават дали да гледат по - нататък. Отчитайки това, резюмето трябва:

1. Да се пише най- накрая;

2. Да е написано добре, за да бъде прочетено докрай;

3. Да включва основните моменти от бизнес плана, без да го преразказва, а именно:
- Предназначението на бизнес плана;
- Поставените цели и необходимите ресурси за постигането им;
- Най- важните характеристики на продуктите и пазарния потенциал;
- Маркетингова стратегия и конкурентни предимства; 
- Парични средства, необходими за реализацията на плана и техните източници; 
- Очаквани финансови резултати.

4. Добавянето на подходяща графика (за очаквания растеж на продажбата или печалбата например) придава прегледност, концентрира вниманието и събужда интерес към разгръщането на следващите страници.

В. Възникване на идеята - описане как е възникнала идеята и защо смятаме, че ще е успешна, какво ще допринесе тя за фирмата и за обществото.

Г. Цели на проекта - уточняват се насоките на развитие. Целите на проекта , например разширяване на пазарния дял, намаляване на себестойността на продукцията и др., са краткосрочни ако периода от време, за който се отнасят е до 1 година, средносрочни - до 3 година и дългосрочни – над 5 год.

Д. Технико-технологична информация - ако бизнес плана е ориентиран към производството трябва да се обърне внимание на следните основни моменти :

- Избор на технологично оборудване. Включва информация за: избора на необходимото оборудване, доставчика, прави се анализ на влиянието му върху околната среда и др. Факторите, които влияят върху избора са:
1. Цената;
2. Качеството на технологията;
3. Качеството на произвежданите от нея продукти;
4. Капацитета и;
5. Гаранция и сервиз;
6. Нужната квалификация на персонала;
7. Начин на доставка и др.

- Описание на технологията. Описва се целият производствен цикъл от постъпване на ресурсите до производството на готови изделия.

- Организация на производството. Определят се работните места; за всяко работно място се прави трудова характеристика; извеждат се изискванията и критериите за избор на персонал; описват се и се регистрират поддържащите запаси от суровини и готови изделия, които гарантират непрекъснатост на производствения процес.

Е. Маркетингов план - написватето му преминава през няколко етапа:

- Анализ на бранша (отрасъла) - борави се със средностатистическа информация т. е. използват се средностатистически данни като целта е да се установи тренда на потребление на съответния продукт или услуга за 1 година.

- Анализ на пазара - наслагва върху изведения тренд някои регионални (локални) особености.

- Анализ на конкурентите. Важен момент е оценката на потенциала на конкурентите. Анализа се извършва  по отношение на:
1. Качество на произведените от тях изделия;
2. Цена;
3. Количество;
4. Възможности на технологията;
5. ориентировъчен пазарен дял.

- Вътрешно-фирмен анализ - разкрива се потенциала на фирмата. Препоръчително е да се използват същите характеристики.
Анализ на силни и слаби страни между фирмата и нейните конкуренти (SWOT анализ - таблица - 1). Силните страни на фирмата пред слабите страни на конкурентите са ключовите фактори за успех, а обратното се счита за заплаха.

     Таблица 1
SWOT анализ
Вътрешна среда
S (Strengths)
Силни страни
W (Weaknesses)
Слаби страни
Външна
среда
O (Opportunities)
Възможности
S-O стратегии
Използване на възможностите за реализация на плюсовете
W-O стратегии
Преодоляване на слабостите с цел създаване на нови възможности
T (Threats)
Заплахи
S-T стратегии
Използване на плюсовете за елиминиране на опасностите
W-T стратегии
Разработване на защитен план, който да не позволява слабостите да бъдат активизирани от заплахи

1. Силните страни - представляват позитивни вътрешни характеристики и включват ресурсите и възможностите, чрез които организацията може да си осигури конкурентно предимство и да постигне целите си. Например: силна фирмена марка (brand), добра репутация сред клиентите, ноу-хау, привилегирован достъп до дистрибуционни канали и др.
2. Слабите страни представляват вътрешни характеристики, които могат да намалят резултатите. Например: липса на патентна защита, лоша репутация, влошена разходна структура и т.н.
3. Възможностите са характеристики на външната среда чрез които организацията може да си осигури растеж и печалби. Например: неудовлетворени клиентски потребности, внедряване на нови технологии, „разхлабване” на регулациите и др.
4. Заплахите - са проявления на външната среда, които могат да попречат на реализирането на стратегическите цели. Например: поява на продукти-заместители, нови регулации и пр.

- Mаркетингова стратегия - разглеждат се:
1. Продуктовата стратегия; 
2. Ценовата 
3. Пласментната стратегия
4. Промоциите и рекламите, които фирмата планира да осъществи.

За нуждите на бизнес плана най-удачният метод за ценообразуване е разходно-калкулативния метод. Разходите се разделят на постоянни за за някакъв календарен период и на променливи разходи за единица изделие. Сумата от постоянните и променливите разходи дава стойността на общите разходи.

Таблица - 2
Вид разход
Променливи разходи
Постоянни разходи
1.Суровини и материали
+
2.Горива и енергия
+
3. Външни услуги
+
4. Заплати
+
5....
+
6..
+
ОБЩО
∑ 1
∑ 2

Продажна цена =  (Разходи за производство + % Печалба) / Произведено количество

Ако цената е по-висока от тази на конкурентите трябва да се увеличи количеството или да се намалят разходите.               

Ж. Производствена програма - представлява разпределение по месеци на предвидените за производство и продажба количества. Производствената програма трябва да бъде обоснована в маркетинговия план.

З. Финансов план  - включва следните елементи:

Източници на капитал
1. Търговските банки - водят предпазлива политика при кредитиране на МСП и изискват големи обезпечения. 
2. Правителствените помощи са друг възможен  източник на капитал. Тези средства се отпускат за целеви, точно определени сектори на икономиката или обекти, които се считат за приоритетни (например фонд “Земеделие“ – за селското стопанство). Кредитирането може да се осъществява и от чуждестранни източници- фирми, физически лица, програми (напр. ФАР) и др.
3. Оперативни програми на ЕС

План на приходите и разходите - на базата на производствената програма и разчетите за ценообразуването се съставят таблици за очакваните разходи и приходи, изчислва се  печалбата ( общо приходи – общо разходи ), а ако се използва кредит се съставя т. нар. погасителен график- таблица 3.

Таблица 3
Месец
Количество (Q)
Приходи
Разходи
Приходи- разходи
Главница
януари
февруари
......
ОБЩО

Анализ на критичните точки. Показва минимално необходимите реализируеми (критичния обем) продажби за покриване на всички разходи - фиг. 1. 

Този метод се използва при планиране на печалбата на фирмата. Прилагането му изисква да се съпоставят очакваните приходи от реализацията на продукцията с планираните разходи за производството й. Точката, в която приходите и разходите се изравняват, се нарича „критична точка на продажбите“.




Реализирането на продукция под тази точка през плановия период ще носи на фирмата загуба, а постигането на приходи от продажби над критичната точка – печалба.

 - Използване на статични и динамични методи за оценка на инвестиционния проект:

1. Статични методи за оценка

- Норма на възвръщаемост (средна норма на дохода) 

                          Нв = Средногодишна нетна печалба / (Първоначалната инвестиция / 2)

Полученият коефициент се сравнява с изискваната от фирмата рентабилност (Нв) или със средната норма на рентабилност в отрасъла. При по - ниски стойности от изискваната, проектът се отхвърля

- Срок на откупуване (период на възвръщаемост)

  Со = Първоначалните инвестиционни разходи / средногодишни парични постъпления

При този статичен метод се определя продължителността от време, необходимо за пълното възвръщане на инвестиционните разходи. Критерият за вземане на инвестиционно решение се основава върху съпоставянето на изчисления срок за изплащане на инвестицията с нормативно фиксиран или предварително определен от инвеститора приемлив срок за откупуване. Ако срокът за изплащане на проекта е по-малък от нормативния или от приемливия, инвестиционният проект се реализира. 

2. Динамични методи за оценка - динамичните методи за оценка на инвестиционни проекти отчитат влиянието на фактора време върху очакваните парични потоци. Най - трудният момент при прилагането на тези методи е свързан с определянето на адекватен коригиращ процент на очакваните парични потоци

- Нетната настояща стойност - ННС.   Ако ННС е по- голям от нула проекта се приема за изгоден.


Резултат с изображение за нетна настояща стойност формула

- Индекс на рентабилността - ИРе.

                                                   ИРе = НС / ИР, където

НС - настояща стойност; 
ИР - инвестиционни разходи.

Проекта е приемлив ако ИРе е по- голям от единица 

И. Приложения – включва различни договори с клиенти, доставчици, различни сертификати, патенти, лицензи и други.





Няма коментари:

Публикуване на коментар